okt
31

Nyelvet tanulni komoly munka – persze ideális esetben, ha a megfelelő módját választjuk, élvezet is. Nyelvtanulóként és nyelvtanárként is átéltem már számtalan olyan órát, ahol betegre  nevettük magunkat – és ez semmi esetre sem vont le az órák értékéből, viszont meggyőzött arról, hogy a minőségi oktatás (nem csak nyelv) igenis örömforrást kell, hogy jelentsen a tanulónak és a tanárnak is. Persze itt most nem szakadatlan kéjhömpölyre gondolok, de azért a mosolynak, nevetésnek, vagy csak az örömmel végzett, motiváló feladatoknak (a Csíkszentmihályi – féle áramlat vagy flow élménynek) jelen kell lennie az órákon.

Ahhoz, hogy nyelvzsenik legyünk, a megfelelő helyen kell tanulnunk – az pedig, hogy kinek mi a megfelelő hely, számos tényezőtől függ, például a meglévő nyelvtudástól, a tanuláshoz való hozzáállástól, a rendelkezésre álló időtől és pénztől, illetve egyéni beállítottságtól is.

Általában ez is jelenti az első dilemmát – magántanárhoz menjünk, nyelviskolába, vagy otthon tanuljunk egyedül? Esetleg válasszuk az online nyelvoktatást?

 

Lássuk mi szól a különböző lehetőségek mellett és ellen. Először hasonlítsuk össze a két leggyakoribb típust: a magántanárral történő tanulást a nyelviskolai csoportos oktatással.

 

1. Nyelviskolai csoportos nyelvoktatás

Ha csoportos nyelvoktatásban gondolkodunk, először is a csoportos nyelvtanulás fogalma az, ami meghatározza majd a folyamatot. Ez egyszerre az előnye és a hátránya is lehet ennek a módszernek. Előny, mert több, velünk hasonló szinten lévő emberrel gyakorolhatunk. Előny lehet, ha valakire a csoport motiváló hatással van (ez főleg a versengő típusú tanulókra igaz, akiket hajt, hogy jobban teljesítsenek a többieknél). Ha kifogunk jó tanárt sok szórakoztató, csoportban végezhető feladattal, játékkal fogunk megismerkedni az órákon, melyek élvezetesebbé és akár realisztikusabbá is tehetik a nyelvgyakorlást.

Ugyanakkor a csoport hátrányt is jelenthet: a tanár figyelme sokkal jobban megoszlik, mint a magánórákon, kevésbé tud az egyéni igényekre odafigyelni, így előfordulhat (elég könnyen), hogy a tempó egy-egy adott embernek túl gyorsnak vagy túl lassúnak bizonyul. A csoportos nyelvoktatásban általában lassabban haladunk, mint az egyéniben – tehát bár az órák ára olcsóbb, mint egy jó magántanár esetében, több tanóra alatt jutunk el ugyanaddig a szintig, ami ugye emeli a költségeket…  

Ez a legrugalmatlanabb típusa a nyelvtanulásnak időbeosztás tekintetében – az órák időpontja adott, ha nem tudunk menni, sajnos buktuk a befizetett pénzt is. Ez persze bizonyos magántanároknál is így van, illetve a sokan „lemondási idővel” próbálják kivédeni a lemondott órákat – tapasztalataim szerint a kollégák többsége a tanóra előtti  24 vagy 48 órában szabja meg azt a határt, amíg „büntetés” nélkül visszamondhatjuk az órát .

Az előnyök közé tartozik, hogy a tanóra általában professzionálisan berendezett környezetben zajlik, professzionális körülmények között, ha a tanár nem tud valami miatt megjelenni, megoldott a helyettesítés. Viszont  - bár már az elején leszögezném, hogy erre vannak kivételek, nem is kevés – számos nyelviskola, különösen a „tanfolyamgyárak”, sokszor a mennyiségre mennek a minőség helyett (tisztelet a kivételeknek, persze, van ilyen is). Ahhoz, hogy alacsonyan tudják tartani áraikat és így minél versenyképesebbek maradjanak, a tanárok bérét nyomják le…. Mi következik ebből? Demotivált, unott illetve gyakran képzetlen és tapasztalatlan tanárok, akiktől sok mindent hibásan tanulunk meg vagy egyáltalán nem, viszont szerzünk egy rakás rossz tapasztalatot. Persze ez magántanárban is előfordul, csak ott ugye egyszerűbb váltani…

 

2. Magántanár

 

Legnagyobb előnye – ahogy az imént utaltam rá – a testreszabottsága és az ebből következő hatékonyság. Egy jó magántanár az igényeinkhez igazítja már a tankönyvválasztást is, míg a kurzusokon ez kötött, hiszen a nyelviskoláknak standardizálniuk kell. Ezzel már a kezdet kezdetén nagy előnyt biztosíthatunk magunknak, hiszen a hatékonyabban és valószínűleg szívesebben is tanulunk egy olyan nyelvkönyvből amelynek tananyaga és témái a lehető legjobban megközelítik a mi céljainkat, tudásunkat és érdeklődési körünket.

A tanár a mi tudásunknak érdeklődési körünknek és tempónknak megfelelően építi fel az órákat és adja a házi feladatokat. Nincs rohanás, ha valami nem tiszta, de nem kell másokra sem várnunk, ha mi már rég megértettünk valamit, vagy túl vagyunk a feladat megoldásán.

 

Az órák időpontja általában rugalmasabb, mint a nyelviskolai órák esetében – ha időben szólunk, hogy nem tudunk órára menni, a tanárunk megpróbálhat más időpontot találni nekünk. Ez a nyelviskolák esetében nem vagy kevéssé megoldott. Emellett a rugalmasság témakörébe tartozik, hogy egy magántanár egyedi igényeket is ki tud szolgálni – lehet ez egy ritka szaknyelv, vagy valamilyen speciális eseményre(például egy prezentációra) történő felkészítés, például.

Hátránya lehet:  a csoport hiányából következően csak a nyelvtanárral gyakorlunk – bár ezt szerintem sokan előnynek tekintik. A feladatok és játékok  viszont talán kicsit kevésbé sokrétűek emiatt.

Összefoglalásul:

Fontoljuk meg a nyelviskolai csoportban tanulást, ha

Fontoljuk meg a magántanáral tanulást, ha

Megjegyzés

Kötött időpontokban tudunk tanulni

Kevés időnk van vagy rendszertelen az időbeosztásunk

Néhány nyelviskola próbál erre megoldást kínálni, de szerintem ez a probléma  legsikeresebben magántanárral oldható meg (így biztos ugyanaz a tanár fog tanítani mindig, aki ismer minket és tudásunkat.)

Motivál a csoport, versengő típusúak vagyunk vagy csak szeretünk másokkal együtt tanulni

Kevésbe szeretjük a csoportokat, visszafognak minket vagy csak jobban szeretjük, ha a tanár csak ránk figyel

  -

„Ráérünk”…

Intenzívebben akarunk tanulni

 -

Az adott pillanatban kevesebb pénzt tudunk előteremteni

Nincsenek anyagi akadályok a nyelvtanulás előtt

Itt szeretnék visszautalni a fent írtakra - egy jó magántanár ugye drágább mint a nyelvtanfolyam, de gyorsabb és hatékonyabb is…

Teljesen kezdők vagyunk

Már kissé beszéljük a nyelvet

Természetesen a kezdők is mehetnek magántanárhoz, de szerintem ár-érték arányban ez inkább körülbelül B1 szinttől térül meg.

Általános, vagy gyakori nyelvi célokat tűztünk ki

Speciális céljaink vannak

 -

 

Milyen tapasztalataik vannak a nyelviskolai illetve magánórákkal kapcsolatban?

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nyelvzseni.blog.hu/api/trackback/id/tr962411072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Olikincs · http://onlinepszichologia.hu 2011.02.08. 00:00:05

bárki bármit is mond, nálam a magántanár a nyerő, egyszerű, kényelmes és nem hátráltatnak a többiek

2011.02.16. 12:05:25

@Olikincs: azért a csoportos nyelvtanulásnak is megvannak a maga előnyei.

ha kérdeznek teljesítménykényszerbe kerülsz, ha te nem tudod, megmondja más.

a magántanár meg addig vár amíg nem mondasz valamit.

csoportban versengés is kialakulhat, ciki ha vmi neked nem megy ami a többieknek már rég....

stb stb stb

viragd 2011.05.05. 10:54:20

Szerintem nagyban függ ez a nyelvtanuló egyéniségétől, céljaitól, és attól, hogy a nyelviskolának mennyire sikerült azonos szinten lévő diákokat egy csoportba sorolni(ezzel gyakran vannak problémák)...
Aki versengő alkat, azt biztosan motiválja csoport - aki félénkebb azt visszatarthatja.
És hát a magántanár sem vár a végtelenségig a helyes válaszra - én biztosan nem szoktam:) Viszont adhat egy kis "rásegítést" amiből többet tanulhat a diák, mintha valaki bekiabálja a helyes választ. Ez persze jó esetben csoportban is így történik...

aforizmágus 2012.09.02. 15:36:30

Az én tapasztalatom az, h a legtöbb nyelviskola - de inkább mindegyik - olyan nyelvtanárokat, akik főiskolán, egyetemben végzett nyelvtanárok, ergo ugyanazt a módszertant használják, amit egy közoktatási intézményben használnának, ha éppen nem nyelviskolában tanítanának. A legtöbb nyelviskola semmiben sem hoz újdonságot a közoktatási rendszerben alkalmazott módszerekhez képest, csak éppen más csoportszerkezetben és tanítási időrendben dolgoznak. Ezért nem hatékony a nyelviskolai rendszer. És sietve teszem hozzá, h azok a magántanárok sem érnek el több eredményt, akik éppen azért nem tanítanak a közoktatásban, mert ott nem fizetnek annyit a munkájukért, vagy éppen többlet adminisztrációt is nyomnának még rájuk.

A hatékonysághoz szemléletváltásra van szükség - ha ez nincs, akkor édesmindegy, h egyetemet végzett magántanárnál vagy ilyen tanárokat foglalkoztató nyelviskolában tanul-e az ember.